8, 9 en 10 oktober: safari - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu 8, 9 en 10 oktober: safari - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu

8, 9 en 10 oktober: safari

Door: famkedevries

Blijf op de hoogte en volg Famke

14 Oktober 2010 | Oeganda, Kampala

Na onze dagen met World Vision, hebben we een paar dagen genoten van de natuur.
Op vrijdag 8 oktober hebben we de ochtend bij ons hotel gewacht. We hebben lekker buiten zitten lezen.
Rond 13:00 uur kwam Celesta, die bij mijn ouders woont, samen met de chauffeur. Nou ja, een van de chauffeurs, want deze bracht alleen Celesta naar ons toe.

We zijn eerst met elkaar op zoek gegaan naar het paleis dat er zou zijn. Uiteindelijk vonden we het gebouw. Het stelde niet veel voor. Er zijn in Oeganda verschillende koninkrijken, met ieder z'n eigen koning. Verschillende zijn er vroeger verdreven, en nu zijn er nog 4, die weer in Oeganda zijn. (Misschien klopt dit niet precies hoor :-) )
Waar we nu waren, was de koning niet thuis, maar we mochten toch binnen komen kijken. Aan het eind bleek dat degene die ons een en ander vertelde, de prinses was!

Na een heerlijke lunch in een ander hotel, kwam onze echte chauffeur, en zijn we richting het natuurreservaat Murchison Falls gereden. (http://www.uwa.or.ug/murchison.html)

Het is een prachtig natuurpark. In het park moesten we nog met een pont, om de rivier over te steken. We waren daar om 18:00 uur. We zagen de nijlpaarden in het water liggen.
Aan de overkant zagen we een paar olifanten staan.

Toen onze auto (zo'n hoog busje) de pont afreed, ging er een plaat onderaan de auto los. De chauffeur, Joseph, heeft geprobeerd het te repareren. Maar uiteindelijk bleek het niet echt te helpen, dus reden we het vervolg met een plaat die op de weg klepperde.

We kwamen in het donker bij ons hotel aan. We hebben daar nog wat gegeten, en daarna zijn we lekker gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we om half 7 vertrokken. De auto van Joseph heeft een dak dat omhoog kan, zodoende konden we staan en de dieren in het park bekijken. We hebben van alles gezien: giraffes, antilopes, olifanten, buffels, kraanvogels, nijlpaarden, andere mooie vogels, warthogs (zo'n LionKing-zwijntje).

Tussen de middag hebben we ergens gegeten waar ook een groep toeristen was. We konden ons daar lekker ergeren aan de luxeproblemen waarover gesproken werd. :-)
Wel een heerlijke beefburger gegeten aldaar.

's Middags hebben we een boottocht gedaan, over de Victoria Nijl. We zagen veel nijlpaarden en krokodillen.
Dichtbij de waterval konden we uitstappen en vanaf daar een wandeling maken. Ook dat was weer heel erg mooi.

Daarna zijn we naar ons volgende hotel (lodge) gereden. Daar konden we heerlijk eten, echt mzungu (blanke) eten! Champignonsoep, spaghetti bolognese en als toetje een brownie.

Daarna ook weer een beetje tijdig naar bed, want de dag erna was het ook weer vroeg dag!

Die ochtend, 10 oktober, hebben Celesta, Froukje en ik een chimp track gedaan. Dan ga je met een gids het bos in, op zoek naar chimpansees. We hadden geluk, al na 10 minuten hadden we ze gevonden! We hebben één chimpansee op de grond gezien, en verder veel chimpansees in de bomen. We hebben zo'n beetje een uur bij de chimpansees staan kijken; daarna hebben we nog de dikste boom van oost-Afrika en enkele andere speciale tropische bomen (hardhout, mahonie, e.d.) gezien.

Daarna zijn we weer richting Kampala gereden. Daar hebben we weer zo'n 5 uur over gedaan. Aan het eind was ik helemaal kapot van de afgelopen dagen; ik kon alleen nog maar huilen. Het was dan ook heerlijk om weer gewoon in het appartement te zijn, en heel vroeg naar bed te gaan!

• 14 Oktober 2010 - 18:18

Anja:

Hoi Famke, leuk om je verslagen te lezen.Zoveel indrukken allemaal, denk om je rust!En volgens je ouders "hoort"op de 5e dag een huilbui! Geniet er nog lekker van en groetjes aan Oeganda!