16 en 17 oktober: weekend - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu 16 en 17 oktober: weekend - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu

16 en 17 oktober: weekend

Door: famkedevries

Blijf op de hoogte en volg Famke

18 Oktober 2010 | Oeganda, Kampala

Zaterdag hebben we een rustdag gehad. Froukje zou de hele dag gaan fietsen, maar ze was al een paar dagen verkouden, en nu zat ze er doorheen en had ze veel last van hoofdpijn. Dus is ze terug naar bed gegaan, en heeft ze tot 15:30 uur geslapen!
Ondertussen zijn wij gewoon thuis geweest.
's Avonds ging het gelukkig beter met Froukje. We zijn uit eten gegaan met Nederlandse bekenden van mijn ouders, naar een lekker restaurantje. Ik heb daar de lekkerste spareribs ooit gegeten!

Overigens, wie Froukjes verhalen wil lezen, kijk op froukdevries.waarbenjij.nu

Zondagochtend zijn m'n moeder, Froukje en ik naar de Kampala Baptist Church geweest. We wisten eerst niet hoe we er moesten komen, maar een van de vrouwen die hier in t appartementencomplex werkt en hier 's nachts is, ging terug naar huis en dat is vlakbij de kerk. Dus konden we mooi met haar meereizen met de matatu. Uiteindelijk ging zij ook met ons mee naar de kerk.
De Engelstalige kerkdienst zou om 11:00 uur beginnen. Wij waren er al om 10:20 uur. Er waren op dat moment Bijbelstudiegroepjes bezig.
Vanuit mijn eigen kerk, Baptistengemeente De Rank Leidsche Rijn, had ik een kaart meegenomen, met daarin geplakt een A4tje vol met begroetingen en wensen vanuit onze kerkleden, en een A4tje met een aantal foto's van onze kerk. We zijn via via bij de pastor terecht gekomen, aan wie we de kaart konden overhandigen. Hij vond t erg leuk!

Door de pastor werden we vervolgens in een kleine ruimte gebracht, waar een vrouw zat. En zij begon met ons de Bijbelstudie die andere groepjes al aan het doen waren. Haar groepje was niet op komen dagen. Het ging over Genesis 1, over de schepping, en over onze verantwoordelijkheid daarin. Uiteindelijk kregen we een gesprek over onze verbazing dat iedereen hier maar hun afval gewoon op de straat gooit. Een leeg plastic flesje wordt hier door de meeste mensen rustig uit t raam van de matatu of auto gegooid, en zo ook met heel veel meer dingen. De mensen die wij nu spraken, gaven toe dat deze mensen geen verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving, en dat dat echt niet goed is.

Om 11:00 uur begon de kerkdienst. Aan het begin van de dienst was het nog niet zo druk. Er was een hele groep die het zingen begeleidde, zo'n 10 vrouwen. Daarnaast gebruikten ze westerse instrumenten, dus drums, gitaar, basgitaar en piano. De liederen werden via een beamer geprojecteerd. Heel modern dus allemaal.
Het grootste verschil met een kerkdienst bij ons, vond ik het omgevingslawaai. Er zitten namelijk geen ramen in het kerkgebouw. De open gaten zijn ook echt open, waardoor je de auto's gewoon hoort rijden en zo.
Tijdens het eerste half uur van de dienst kwamen er steeds meer mensen binnen, en rond 11:30 uur was de kerk mooi vol.
Eén van de mooiste onderdelen van de dienst was het kindermoment. Zo'n 50 kinderen kwamen naar voren, en hadden een gesprekje met een kinderleider. Hij had borden gemaakt over de schepping. Eerst liet hij een paar dieren zien. Door wie is dit allemaal gemaakt? Door God. En vervolgens had hij borden met teksten over de schepping. "God said: let there be" "It was so" "It was good". Deze borden gingen ze met z'n allen nazeggen. Daarna: "So let's keep it good". En tenslotte de praktische uitwerking, wat doe je op het schoolplein etc? "Don't step on the grass" "Don't litter". Het was prachtig om te zien hoe ze op zo'n eenvoudige manier deze les kregen. Daarna gingen de kinderen weg, naar de zondagsschool ruimte.

De preek was dus ook over Genesis 1, en werd ook praktisch gemaakt. Over het belang van het planten van bomen, om in eigen onderhoud te voorzien, maar ook bijvoorbeeld om te voorkomen dat land wegspoelt bij veel regen. En over andere dingen die met het milieu en zo te maken hadden.
Opvallend vond ik het dat er nooit naar anderen gewezen werd, maar dat het er heel erg om ging hoe zij zelf verantwoordelijk zijn voor het bewaken van de natuur, voor het goed omgaan met Gods schepping.

Al met al duurde de dienst van tot 13:15 uur, 2 uur 15 minuten dus!! Het was een half uur uitgelopen, normaal zou de dienst om 12:45 uur afgelopen moeten zijn. Maar ja, de pastor had zoveel te vertellen... :-)

Na de dienst werden we nog uitgenodigd om weer in een van de kleine ruimtes een soda te drinken met de pastor, om nog wat nader kennis te maken. We hebben onze gegevens gegeven, en geregeld dat iemand anders dinsdagochtend een kaart of brief ophaalt die de pastor zal schrijven aan onze kerk, om hen de groeten terug te doen.

Vervolgens zijn we weer met de matatu terug gegaan. Hij ging niet dezelfde route als op de heenweg, maar vriendelijke Oegandezen wezen ons hoe we bij onze tweede matatu moesten komen. Al met al waren we om 15:00 uur weer thuis.

's Avonds zijn we naar NDere Troups gegaan, een dans-/theaterachtige voorstelling, buiten in een soort amphitheater, met tafeltjes en eten.
Het was een leuke afwisseling van traditionele dansen uit de verschillende streken van Oeganda, aan elkaar gepraat door een man die door zijn manier van bewegen, grappen maken en lachen erg aan Eddy Murphy deed denken. Al met al een prachtige avond (van 18:00 - 21:30 uur), met als finale de dansende vrouwen die vaasjes op hun hoofd op elkaar stapelden en zo hele hoge stapels vazen konden hebben. Ik heb er een filmpje van, ik zal kijken of ik dat op de site kan zetten.