Zondag in de gevangenis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu Zondag in de gevangenis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Famke Wildeman - WaarBenJij.nu

Zondag in de gevangenis

Door: Famke de Vries

Blijf op de hoogte en volg Famke

13 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

Na een paar dagen vakantie vieren in Jinja (daarover straks meer) weer eens even tijd voor een update.

Afgelopen zondag zijn we naar de kerk geweest in Luzeera prison, section condemned. Dat is de gevangenisafdeling waar de terdoodveroordeelden zitten. Ik was hier 2,5 jaar geleden ook. Toen heeft het koor voor ons gezongen, dat was geweldig. In de tussentijd heeft mn moeder een CD met hen opgenomen. Mocht iemand interesse hebben in de CD, laat het even weten, hij kost 10 euro.
Nu waren we dus in de kerkdienst en dat was weer super. Helaas waren we te laat voor het eerste deel met samenzang. Toen wij er waren, werd er een korte preek gehouden en werden alle gasten gevraagd om iets te zeggen. En dan niet alleen m'n vader, maar daarna ook m'n moeder en daarna ook ik. Er waren ook mensen van een andere organisatie, ook zij moesten allemaal wat zeggen. Een hele zit dus, want de laatste spreker wist van geen ophouden. :-) Ook heeft het koor nog twee liederen gezongen en we hebben ook nog twee liederen samenzang gezongen. Het was al met al bijzonder om mee te maken.
Na de dienst hebben we nog wat gedronken (we kregen een flesje water, en dat voelt heel luxe daar!) en toen zag ik ze met een spel mens-erger-je-niet lopen. Ik wilde gaan kijken, maar natuurlijk moest ik meteen meespelen. Het was echt gezellig! De vorige keer dat ik hier was, vond ik het allemaal heel spannend (er zitten daar mensen onschuldig vast, of bv omdat ze homo zijn, maar er zitten natuurlijk ook mensen bij die iemand vermoord hebben), maar nu was ik heel ontspannen. En de kerkdienst is heel inspirerend. Deze mensen hebben niks anders dan God om op te hopen. Dat maakt hun geloof heel sterk. Wil je voor hen bidden, bid dan dat hun straf omgezet wordt naar een tijdelijke straf, zodat ze in plaats van levenslang (de doodstraf wordt niet uitgevoerd) ooit weer vrij komen. Er waren nu ook twee mannen die daar vastgezeten hadden, maar nu (een na 23 jaar) weer vrij zijn. Er is dus hoop voor deze mannen die door hun geloof in de gevangenis veranderd zijn en zo graag ook buiten de gevangenis een goed bestaan willen gaan opbouwen.

's Middags zijn we langsgegaan bij een Nederlandse vriendin, die 2,5 jaar geleden bij m'n ouders woonde en ik dus nog kende uit die tijd. Zij werkt ook in de gevangenissen hier. We zijn gezellig met elkaar uit eten gegaan, met ook nog een vriendin van haar erbij. Was erg gezellig!
We eten hier trouwens meestal maar 2x per dag. Door de warmte hebben we niet meer nodig. Tussendoor nemen we een paar nootjes of een koekje, maar dat is dan ook wel genoeg. Ik val er wel wat van af, zo lijkt het, maar dat was ook de bedoeling. :-)

Van maandag t/m woensdag zijn we in een resort geweest. Dat was echt even vakantie, hangen aan het zwembad, met een bootje het meer op en vogels en aapjes zien, het stadje Jinja in en een lekker stukje appeltaart en brownie eten. Vanmorgen kwam er een school zwemmen in het zwembad; zo'n 80 kinderen in een redelijk klein bad. Ik ben met ze gaan zwemmen, dat was super leuk. Als eentje me een hand gaf en een ander wilde dezelfde hand, dan werd de handdruk nog maar wat steviger. Al met al heerlijk om zo even met kinderen bezig te zijn.
Verder hebben we ook een aantal sieraden gemaakt van fietsbanden, als voorbereiding op de workshops die ik vrijdag in de gevangenis ga geven. Het ging heel goed, dus dat is hoopgevend.

En nu zijn we weer terug en ligt het werk weer te wachten. Twee dagen naar de gevangenis. In m'n volgende update zal ik schrijven wat we daar hebben gedaan!

Groetjes,
Famke

  • 13 Februari 2013 - 20:26

    Henny Schultz:

    Lieve Famke en ouders! Geweldig, om jullie reisverslagen te mogen lezen en jullie maken al heel wat mee! Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat ;-)..............houd me op de hoogte! Ik wens jullie heel veel zegen op de reis en geniet er ook van! Liefs! X

  • 13 Februari 2013 - 20:28

    Rosanne:

    De brownies daar zijn echt lekker!! Bij Flavours geweest??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 19617

Voorgaande reizen:

17 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Vierde reis naar Uganda

04 December 2013 - 17 Januari 2014

Naar Uganda; aan de slag in de gevangenis

06 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Opnieuw naar Oeganda

05 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

Reis naar Oeganda

Landen bezocht: